VoIP (Voice over Internet Protocol)

je technologie, která využívá vaši stávájící drátovou či bezdrátovou počítačovou síť pro přenos klasických telefonních hovorů. Tato technologie k nám začala pronikat s velkými nadějemi přibližně po roce 2000 a ihned v začátcích se spoustě uživatelům tak znechutila, že někteří VoIP dodnes nemohou přijít na jméno. Důvodem k nespokojenosti zákazníků bylo, že v těchto letech byly počítačové sítě pomalé a nebyly schopné zajistit kvalitní a stabilní přenos ani po vnitřních sítích. Telefonování do vnějších sítí bylo více méně nepoužitelné, protože internetové připojení bylo velmi nespolehlivé a pomalé.

 

V čem byl vlastně u VoIP problém?

Klasický telefonní přenos je takzvaně spojovaný, spolehlivý - to znamená že mezi dvěma body existuje pevné spojení a probíhá po něm pouze jeden hovor. (v praxi tomu tak již dávno není, ale to v tomto článku není důležité)

VoIP využívá přenos takzvaně nespojovaný, nespolehlivý - to znamená že po kabelu kde probíhá spousta jiné datové komunikace posílá digitalizovaný zvuk, ale vůbec nijak neřeší, jestli k příjemci data (tedy zvuk) dorazí, nebo jestli jej přijímá.

 

V dnešních dnech však VoIP zažívá velký comeback, protože přenosové rychlosti dnešních počítačových sítí jsou nesrovnatelně vyšší a spolehlivost VoIP spojení je již naprosto dostačující, a to i pro volání do vnějších sítí přes tzv. VoIP operátora (hovory jsou přenášeny přes internetové připojení). Cena takového volání je nesrovnatelně nižší, než volání přes klasickou pevnou linku. Další výhodou, kromě ušetřených peněz za vnější volání je možnost použít stávající datový rozvod a starý telefonní rozvod je možné úplně vyřadit z provozu. V případě rozšiřování stávající telefonní sítě je možné původní tel. síť propojit s novou VoIP sítí.

 

Každé VoIP řešení potřebuje telefonní ústřednu.

Pod slovem ústředna si spousta lidí představí velkou bednu z které leze spousta tenkých barevných drátů, se kterými nechce nikdo mít nic společného. VoIP ústředna je většinou krabička velikosti běžného routeru či modemu, kterou je možné umístit kamkoliv do vnitřní sítě a jediné co potřebuje je jedna volná počítačová zásuvka, nebo port switche. Ve VoIP ústředně je možné nastavit velké množství nadstandardních funkcí. Také je možné například připojení IP vrátníku pro přístup do budovy, faxu, IP kamery atd...

 

Kolik stojí zřízení VoIP telefonní sítě?

Ústředna Yeastar MyPBX SOHO pro firmu do cca 32 telefonů stojí 6 150Kč vč. DPH

 

a každý použitý telefon s vestavěným switchem (tedy nepotřebuje vlastní počítačovou přípojku, stačí jen jedna pro počítač i telefon) WELL 3170IB IP  stojí 1 240Kč vč. DPH

 

Cena Instalace VoIP řešení je velmi příznivá, protože se využívá stávající infrastruktura počítačové sítě. Konfigurace ústředny je cca 2h práce, instalace jednoho telefonu pak cca 15min. Vše může být samozřejmě ovlivněno konkrétními požadavky.

 

 

 

                                                                                       copyright Ing. Martin Durchánek, šíření textů bez souhlasu autora zakázáno

 

design: jirimaly.cz